Dat Het Internet (let vooral op de hoofdletters) onze belangrijkste bron van informatie geworden is, en dat in razendsnel tempo, daar bent u het ongetwijfeld mee eens. Kan u zich nog herinneren hoe u een nieuwe leverancier zocht met de Gouden Gids ? Ik herinner me mijn eerste job, waar dat gele boek altijd binnen handbereik lag.... en hoe moeilijk het was om te beslissen hoeveel budget we zouden kiezen voor onze inlassing het volgende jaar, want meetbaar waren de cijfers toen niet.
Google daarentegen geeft me een haarfijn overzicht van mijn account, mijn instellingen, hoeveel "Hits" wij bij Retec hebben, op welke zoekwoorden u zoekt, of wij gevonden worden. Meer nog, Google doet zelf een voorstel om een budget samen te stellen, op basis van die zoekwoorden en activiteiten van onze concullega's. Het is op het eerste zicht eventjes zoeken naar de juiste manier van werken, maar intussen vinden wij door de bomen het bos wel.
Hoe goed wij de zaken ook denken onder controle te hebben - toch blijkt dat één van onze branche-collega's (of zijn ze nu plots echte concurrenten geworden ? ) adverteert onder de naam "Retec".
Op het eerste zicht maakt zoiets me echt boos. Ik vind het niet echt netjes, en het geeft me de indruk dat men in Nederland onze Belgische klanten willen inpikken. Misschien zit het daar in de genen, of is het iets historisch, ik weet het niet.
Maar nu, een uurtje later, begrijp ik dat het best schattig is. "Imitation is the sincerest form of Flattery", zei een ongetwijfeld slimme man of vrouw ooit. Ik begrijp nu dat ze opkijken naar ons. Omdat we een zelfde merk verkopen ligt het niet aan betere of mindere kwaliteit, maar aan waar Retec voor staat als bedrijf.
Maar nu, een uurtje later, begrijp ik dat het best schattig is. "Imitation is the sincerest form of Flattery", zei een ongetwijfeld slimme man of vrouw ooit. Ik begrijp nu dat ze opkijken naar ons. Omdat we een zelfde merk verkopen ligt het niet aan betere of mindere kwaliteit, maar aan waar Retec voor staat als bedrijf.
Zoals u weet hebben wij het bij Retec vooral dankzij onze kennis, ik bedoel vakkennis in de diepte, kennis van applicaties, en hebben we "het" ook van de goede, persoonlijke contacten met onze klanten, onze roots in dit Belgenland -waar we de taal spreken en bedrijfscultuur van kennen- , van onze stipte, correcte service, onze betrouwbaarheid, al meer dan 20 jaar.
Wij kennen ook het begrip "The Thank You Economy" - een boek dat ik mijn collega's over de landsgrens sterk aanbeveel. Het boek gaat over de basis van zakendoen samen - gebaseerd op wederzijds vertrouwen, zaken doen zoals vroeger - voor Google, omdat mensen je kennen en je vertrouwen.
Misschien moet ik ook de nieuwste lectuur over de Google-generatie aanbevelen. Klanten gebruken Google niet langer als de gouden Gids om adressen te vinden. Klanten vragen zich niet meer af "waar zal ik dat vinden", maar eerder "wie zal ik nu kiezen om mee samen te werken". Wij werken er elke dag aan om dan ook op de eerste rij te staan, niet met goedgekozen zoekwoorden, maar met raad en daad.