zondag 10 mei 2009

Crisis

Zit uw mailbox en brievenbus ook vol met uitnodigingen voor debatten over hoe je als bedrijf met de crisis kan omgaan? Je kan ze niet gemist hebben!

Ik ben persoonlijk nog op geen enkele uitnodiging ingegaan. Ik heb ruim voldoende informatie over de crisis via het nieuws en de krant, ik hoor het bij onze klanten en leveranciers, en in gesprekken met familie en vrienden. De crisis is overal.

Je mag me gerust een eeuwige optimist of idealist noemen, ... ik geloof dat we de crisis -op het niveau van particulieren en kleine ondernemingen- alleen kunnen aanpakken met positief denken. 
Heeft het u al iets opgeleverd - dat negatief en in neerwaartse spiraal-denken over de economie?
Ik kan het me niet voorstellen.
Natuurlijk moeten we voorzichtig zijn, maar ik ben ervan overtuigd dat we niet mogen stilzitten.

Bij Retec doen we dat in elk geval niet.
2009 is voor ons een strategisch jaar. Geïnspireerd door Obama's  "Yes we can" als motto voor dit werkjaar. Nadenken over strategie, organisatie en structuur. 
Stilstaan bij de belangrijke vragen voor elk bedrijf : hoe kunnen we het verschil maken in tijden van crisis? Hoe kunnen we de gedwongen kalmere periode omdraaien en die extra tijd gebruiken om gerichte acties voor de toekomst op te zetten? 

In een ander bericht - misschien zou ik het moeten sparen voor een andere blog- zou ik ook wat over politiek in tijden van crisis willen schrijven. 
De verantwoordelijkheid ligt bij iedereen. Als burger moeten we geïnformeerd zijn, maar niet nog méér gaan sparen. Als bedrijf moeten we vooruit denken en positief werken - zonder de cijfers uit het oog te verliezen. Letten op je meerwaarde in de markt en daarin uitblinken. De regering moet gerichte en échte acties ondernemen om het land vooruit te krijgen. De media moet maar eens ophouden met klemtoon te leggen op alles wat fout loopt. Een goed-nieuws journaal zou misschien wonderen doen. 
Hoe dan ook,  wij, bij Retec,  
zijn volop bezig. 
Als ik met dit bericht op zijn minst 1 positieve boodschap kan lanceren, dan is het de moeite waard.