donderdag 17 september 2009

Stress

Het is lang geleden dat ik zoveel stress in mijn lijf voelde.
Ik zoek in de grijze kamers van mijn herinnering, maar vind de laatste stressperiode niet echt terug.

Van nature hou ik wel van wat druk op de ketel, dat doet me goed presteren, brengt mijn creativiteit op gang, en versterkt mijn tempo.
Maar de stress die ik nu voel is anders. Ik krijg enkele dingen niet onder controle, en dat is voor deze ControleFreak echt een nachtmerrie. Wakker liggen 's nachts, stramme spieren, hoofdpijn, maagpijn, zweten.

Ik heb in het verleden al eens dik tegen de lamp gelopen door niet op tijd te luisteren naar dit oude lijf van me. Ik mag geen ezel zijn, ik moet nu ingrijpen en mezelf verzorgen.
Ik probeer iets gezonder te eten. Ik heb mijn volgende sportles gepland.

Voor de stress die ik nu voel, zou ik nog een pak andere dingen moeten plannen. Plannen om los te laten, bijvoorbeeld ;-) Af en toe de gedachten afzetten, de knop omdraaien en los-laten.
Studeren is een tweede piste. Ik moet me verder verdiepen in de wondere wereld van de techniek waar ik -in alle eerlijkheid- nog steeds geen fluit van begrijp.
Ik moet iemand vinden die me vanaf de eerste stap wil uitleggen wie die Ohm wel was, en wat die wijze mens bedoeld heeft met zijn fameuze wet. Eens ik dat snap kan iemand me het verschil uitleggen tussen weerstand en spanning, Ohm en Volt, 0-10 V en 4-20mA..
Ik kan intussen wel vertellen welke niveaumelder je kan gebruiken voor een silo met maiskorreltjes. Maar hoe je die melder aansluit?????

Ik kom voor het eerst in een lange tijd op een punt waar ik iets niet "als vanzelf" aanleer.
Laat me oefenen op talen, woorden, onderliggende relaties, sociale wetgeving, verkooptechniek, ... noem maar op - helemaal mijn ding.
Maar elektriciteit en elektronica zijn zo nieuw voor me... dat het wel lijkt alsof de deur van mijn hersenen op slot is. En dat frustreert me.
Ik geloof dat 80% van de stress die ik voel daarvan afkomstig is.

Kennen jullie geen zeer geduldige ziel die beste vriendjes is met Ohm en zijn wet??
... want als die mens bestaat én wat uitleg wil geven, zit ik meer dan gemotiveerd te wachten!

Eens ik die Ohm onder de knie heb .... kan ik rustig de andere OOOOHHHHMMMMMM oefeningen doen!