zaterdag 20 februari 2010

Overuren


Laatste ging ik op bezoek bij een klant in het Noorden van de provincie Oost-Vlaanderen. Een echt familiebedrijf dat op 20 jaar tijd stevig uit zijn voegen groeide. Een zestigtal werknemers. Je hoort me al komen : ik was weer eens zeer enthousiast over het ondernemerschap dat ik mocht zien.


Tijdens ons gesprek merkte ik al snel dat voor me een intelligente, boeiende, creatieve en ervaren ondernemer zat.
Het probleem voor zijn bedrijf was vooral dat de flexibiliteit die verwacht wordt van werknemers niet meer zo evident is. Wel in de agrarische gemeente waar het bedrijf haar hoofdzetel heeft ("ja, die boerenzonen die werken gelijk een paard"), maar niet in hun tweede bedrijf dat in Antwerpen gelegen is.
Reden ? De jongere generatie wil geen overuren presteren. Zij willen een evenwicht tussen werk en leven. Werken om te leven en niet omgekeerd. Behalve, uiteraard - als ze daardoor een extraatje konden verdienen. En daar wringt het schoentje.


Mijn klant wil niets liever dan overuren mogelijk maken.
Niets liever dan dat extraatje -officieel- aan hun team geven. Maar ze botsen op zoveel problemen, waardoor dit haast onmogelijk wordt.
Los van alle het papierwerk dat met overuren gepaard gaat, houden noch het bedrijf, noch de werknemers nog een echt  "extraatje" aan overuren over. De uren zijn zwaar belast op alle vlakken. Niemand wint erbij, behalve natuurlijk de sociale zekerheidskas.
Onze klant had er al van wakker gelegen - dat leek me duidelijk. Ik denk dat hij zijn prachtige oplossing 
tijdens één van die slapeloze nachten heeft bedacht.


Waarom geen overuren cheques invoeren? Naar analogie van de maaltijdcheques.
Zo werkt het : Een bedrijf koopt overurencheques van bv 10 euro per uur, 
kostprijs bv 17 euro per uur voor het bedrijf, 
bijdrage voor de werknemer 1 euro.
Een plafond van aan te kopen overurencheques per maand voor het bedrijf,
een plafond van te verdienen cheques voor de werknemer - 
ze zijn er enkel voor werknemers die een full time job hebben, zodat ze geen goedkope oplossing worden voor arbeidskrachten.
De cheques bovendien -zoals de maaltijdcheques- enkel te gebruiken voor verbruiksgoederen.


Een schitterend idee toch ?
Ik zat me af te vragen wie NIET achter deze regel kon staan ?
Een einde aan zwartwerk voor de Staat, een controle op overuren . Vermoedelijk kunnen ook de vakbonden leven met de idee, dankzij het plafond en het voordeel voor de werknemer. De bedrijven vinden een gebruiksvriendelijke, wettelijk correcte invulling voor de vraag die hun klanten soms stellen : last minute klussen of depanages. Flexibiliteit wordt weer mogelijk voor iedereen.


Mijn klant wil niet in de politiek gaan, zeihij toen ik hem dat vroeg.
Jammer. Een creatieve en flexibele ondernemer in de politiek zou nochtans wonderen kunnen doen.
Deze ondernemer zou mijn stem krijgen.
Tot hij die stap zet, geef ik mijn stem aan de petitie "laatonsondernemen.be" - in de hoop dat iemand in Brussel luistert.