donderdag 16 april 2009

2009 - What will you do ?

2009 is het Europees jaar van Creativiteit en Innovatie.
Ik kreeg in januari een mooie, grote kaart in mijn bus "2009, What will you do?" en die kaart verhuist al een hele tijd met me mee. Naar de nieuwe job, met de laptop, en sinds deze week in mijn "to do" bakje.


Ik schrijf momenteel veel aan de strategie voor Retec. Dat doe ik graag. Nadenken over hoe het bedrijf kan zijn over 2, 5 en 10 jaar. "Wie zijn wij? Waar gaan wij naartoe?" de existentiële vragen, niet enkel voorbehouden voor natuurlijke personen, zo blijkt.


"Innovatie" is een buzzwoord geworden - geen vacature, geen website, geen reclameboodschap zonder het woord erin.
Maar wat is innovatie? En waarom zou je innoveren ?
Hoe kan je er meer van maken dan een hol begrip dat je gebruikt om je imago op te frissen? Hoe ga je ermee door, ook in economisch moeilijke tijden?

"Creativiteit" lijkt me in mijn nieuwe, uiterst technische sector een vreemd woord. Ik denk dat de meeste van mijn branche-collega's creativiteit zien als "iets voor kunstenaars", waar nooit iets goeds van komt. Terwijl creativiteit zowat de belangrijkste sleutel is in elke job die ik tot nu toe uitgevoerd heb, en ik stellig geloof dat ook de boekhouder en de poetsvrouw, de logistiek medewerker als verkoper in de eerste plaats creatief moeten zijn!

Hoe krijg ik mijn technische collega's mee op weg naar verandering? 
Misschien kan ik starten met een  brainstorm "de GPS voor Ondernemingen" vanFlanders DC.  Ik gebruikte deze methode dikwijls bij de begeleiding van onze klanten in het Innovatiecentrum, en ik zie ze perfect toepasbaar in elke onderneming of organisatie.
Dus ook bij Retec, why not?

Omdat we in het bedrijf aan de vooravond van "verandering" staan (Yes, we can!) - zoek ik een goed aanknopingspunt om het team daar ook warm voor te maken . Dat 2009 het jaar is van Creativiteit en Innovatie vind ik dan ook een geschenk uit de hemel. Een goed excuus om ermee te starten, om mensen aan te zwengelen, zodat we op het eind van het jaar een kaart kunnen terugsturen met een waslijst van "the things we did in 2009".