maandag 20 april 2009

Thuiswerken

Deze voormiddag heb ik van thuis uit gewerkt.
Met mijn favoriete joggingbroek en fleecetrui aan zit ik aan tafel, ik hou mijn pantoffels aan, en heb Radio 1 op de achtergrond. Ik geniet van mijn koffie, en het wakker worden van dit huis.

Ik vind het fijn om niet de eerste te zijn die de deur uit moet, maar mijn kids hun ochtendzoen te geven en te kijken wat ze op hun boterhammen smeren. Ze zitten alledrie op een andere school en vertrekken dus ook in 3 shifts. Zo hebben ze elk hun eigen ritme en routine, en ik vind het fijn daar deel van uit te maken, zeker op een maandagochtend. 

De meningen over thuiswerken zijn verdeeld, denk ik.
Laat me eerst thuiswerken omschrijven : het is werken van thuis uit, vanuit je eigen woonkamer of bureau. Wérken. Rapporten schrijven, website herschrijven, een communicatieplan uitwerken, opzoekingswerk doen, offertes voorbereiden, ....
Het is géén oplossing voor kinderopvang of besparen op een tweede wagen.
Het doel is dat je vanuit je eigen omgeving, ongestoord, een pak werk verzet.

Ik ken zaakvoerders die er heel sterk in geloven - ze weten dat thuiswerk tijdswinst oplevert voor hun medewerkers (dus... ook voor hen?),
en ik ken er die er tegen zijn, omdat ze vrezen dat er minder zal gewerkt worden, ze ontbreken het vertrouwen in hun medewerkers.

Ik merk dat thuiswerken mij stimuleert. 
Zoals ik al zei geniet ik van de sfeer in huis, en het gevoel van thuis te zijn,
maar ik rendeer ook goed als ik thuiswerk, omdat het stil is, omdat ik in een vertrouwde omgeving rustig kan werken, het bevordert mijn denken, omdat ik vrij ben.
Het is ook goed voor mijn lijf. Ik voel geen stress, omdat er geen ochtendspits-deadline is. Niet voor de badkamer, niet aan de ontbijttafel, niet in de wagen. Alles is relaxed. En dat uit zich ook in mijn werk.
Tenslotte werk ik ook méér als ik thuis ben, kan vroeger starten, kan later doorwerken.
Voordeel voor iedereen.

Ik vraag me af of het bij anderen ook zo werkt. Ik denk en hoop van wel.
Ik heb nog nooit iemand horen zeggen dat ze ervan "profiteren" als ze thuiswerken, om dingen te doen die ze op kantoor niet kunnen (behalve dan het jogging en fleece gedoe).
Integendeel.
Ik hoor veel mensen zeggen dat ze dat net fijn vinden. Dat ze die vrijheid en verantwoordelijkheid krijgen van hun teamleider, en er daarom net erg voorzichtig mee omgaan.

Er zullen wel misbruiken zijn, laat ons niet naïef zijn. Ik vermoed dat het misbruik ook voornamelijk gebeurt bij die mensen die tijdens kantooruren spelletjes spelen en hun FaceBook up to date houden.


In deze wereld, met steeds meer stress en mobiliteitsproblemen, 
in deze wereld met sterke technologische ontwikkeling,
in een wereld waar investeren in het goed-voelen van onze medewerkers belangrijk is, 
vind ik thuiswerk een te overwegen optie?
Ik hoop dat de werkgevers die "tegen" zijn, zich eerst de vraag stellen waarom ze tegen zijn? 
Misschien vonden ze hierboven genoeg argumenten "voor".