dinsdag 21 april 2009

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

Gisterenavond kon ik starten met de opleiding Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen. Ze gaat door bij Thermote Vanhalst in Waregem, één van de 11 West-Vlaamse bedrijven die het West-Vlaams charter Duurzaam Ondernemen ondertekende. De opleiding past binnen het project "Duurzaam is gewoon Doen", een initiatief van de POM.

Wat is MVO? Er staat een mooie prent met diverse thema's op deze link. 
Persoonlijk volg ik al een tijdje de nieuwsbrieven en site van MVO Vlaanderen, het loont de moeite om even op rond te surfen. 
MVO is (heel kort) ondernemen met zicht op de drie P's : People, Planet, Profit.

De klassieke vraag bij de start van de avond was "waarom" we ons ingeschreven hadden. Echt directe antwoorden kwamen er in de eerste ronde niet. 
"Waarom MVO in het algemeen" leverde meer resultaten op.
Toen we het officiële lijstje van redenen bekeken, bleek dat ook idealisme een factor is. Oef, dacht ik, want ik had het tot voor kort nog niet echt anders bekeken. Ik was me niet bewust van de drie P's, en  zeker niet van de  P van Profit . Stom, he?

Ik geloof dat ik vroeger als ondernemer aan MVO deed (voor het kind een naam had gekregen), vanuit de buik. Gewoon milieuvriendelijke keuzes maken, of mensen aanwerven die uit een ander sociaal kader kwamen omdat ze een kans verdienen.

Er was een tijd dat ik nog twijfelde wat ik zou worden, "later". Maatschappelijk assistent stond eigenlijk bovenaan het lijstje. Nu, 20 jaar na afstuderen in een heel andere richting, besef ik dat een stukje van mij nog steeds sociaal assistent wil zijn. Goed doen, luisteren, een goeie daad verrichten,  een steentje bijdragen aan een betere wereld, beginnend in je directe (werk)omgeving. 
Ik heb al lang begrepen dat foute beslissingen uit sociale overwegingen een pak energie en geld kunnen kosten. Dure lessen waren dat. 

Nu mag ik leren hoe ik mijn buikgevoel als mislukt maatschappelijk assistent kan omzetten in positieve, daadkrachtige én winstgevende acties voor de bedrijven waarvoor ik werk. Ik mag MVO doelstellingen opnemen in het strategisch plan - zoals "vrijwilligerswerk per FTE" of "werken aan diversiteit" of "MVO gericht leverancier-beheer". ...Maar eerst moet ik nog een lange weg afleggen, geduldig zijn.

Geduld is vaak, maar niet altijd, mijn sterkste kant.....
Morgen heb ik sollicitanten over de vloer, en ik heb alvast wat vragen voorbereid om te toetsen hoe MVO zij eventueel zouden kunnen zijn.
Ik ben benieuwd wat het wordt!