donderdag 2 april 2009

Opleiding

Vandaag had ik een boeiende discussie over opleidingen voor ons team. Ik ben nieuw in het bedrijf. Ik ben er aangetrokken om de groei die in de lucht hangt, op te vangen en te structureren. Een boeiende opdracht. 

Het eerste half jaar ben ik er om te luisteren en te kijken. Ik word opgeleid in de wondere wereld van niveaumetingen, probeer zicht te krijgen op het CRM pakket en de offertes die in en uit het programma getoverd worden, ... en probeer ook mijn plekje te vinden in de groep.
 
Toen ik pas startte, had ik met iedereen een korte persoonlijke babbel. Aftastend aan beide kanten van de tafel. De gesprekken verliepen totaal verschillend, hoewel ik elke keer startte met dezelfde intro en vragen.
Maar in bijna elk gesprek werd wel over opleiding gesproken.

Eén van onze fabrikanten blijkt meester-organisator van de leukste opleidingen te zijn. Productkennis wordt er ingelepeld met gouden lepeltjes. Ambiance of networking, zoals u verkiest  ;-) Dus wil iedereen er wel heen voor de opleidingen.
Over opleiding "klantvriendelijk debiteurenbeheer" (ik moet daar de volgende keer eens op terugkomen), "klantvriendelijk mailverkeer"  of "klantvriendelijk omgaan met klachten" zijn er nog geen vragen gekomen. Ik zie ons nochtans op de eerste plaats werken aan kwaliteit in omgang met elkaar, onze klanten en onze leveranciers. Niet omdat dat de wensen overlaat, neen, zeker niet, maar omdat alles erop wijst dat net dit de kwaliteiten zijn waarmee je je klanten in deze woelige periodes kunt behouden, kunt binden. ... Dat is tenminste mijn mening.
 
Maar ik hoorde ook nog andere meningen over opleiding. Productopleiding moet gepaard gaan met het meten van de opgedane kennis. Wie twee dagen in de watten gelegd wil worden door de fabrikant, en tussenin 4 u training krijgt, moet de volgende week het product ook echt beheersen. Geen onterechte opmerking. Voor 'n KMO kosten die opleidingen handenvol geld. Stuur maar eens twee man/vrouw 2 dagen naar het buitenland. De kosten voor het vliegtuig zijn maar bijkomstig, dat weet elke werkgever.
Sommige werknemers zien het anders : zij investeren toch vrije tijd in opleiding? "En mag ik dan compensatieverlof nemen?"

Die twee meningen staan lijnrecht tegenover elkaar.

Kan ik als medewerker zien dat die opleiding niet alleen fun is (laat ons eerlijk zijn), maar dat ze ook goed staat op mijn CV? Dat ik mijn persoonlijke vaardigheden aangescherpt heb, en het vertrouwen krijg van een baas die in me wil investeren?
Kan ik als werkgever zien dat de loonkost niet zo belangrijk is, als je kan bijdragen tot het goed voelen van je medewerker, die -als ie zich lekker voelt- ook zal zorgen voor extra omzet?

Binnenkort mag ik het opleidingsplan beginnen opstellen voor ons team.
Misschien volg ik zelf best eerst een opleiding over hoe ik dat best kan aanpakken!