maandag 27 juli 2009

The Element

Sinds ik Sir Ken Robinson aan het woord hoorde op het forum "Innovatie maakt School" van Flanders DC, ben ik nogal wild van de man ;-)

Ik kocht zijn boek "The Element" -zoals aangekondigd in deze blog- en kon er vorige week zondag eindelijk echt in beginnen lezen. De subtitel leert je meteen waarover het gaat "Als passie en talent samenkomen". Echt prachtig. Ik word steeds grotere fan.


15 jaar lang had ik een hele leuke, afwisselende job, in een bedrijf dat ik zelf mee hielp groeien en waar ik al mijn talenten kwijt kon. Het leek vanzelfsprekend.Een 4-tal jaar geleden stond ik op een belangrijk keerpunt in mijn leven en moest ik op zoek naar een nieuwe professionele uitdaging.


Ik was me niet bewust van wie ik was, wat ik kon, ....
en vooral was ik me niet bewust van waarvoor mijn hart precies sneller ging kloppen.

Ik heb in de voorbije 4 jaar 3 verschillende jobs gehad, en ze allemaal met liefde uitgevoerd. Al raakte ik er misschien wel snel uitgeblust. Ik had die jobs nodig om te ontdekken wie ik was, en vooral wat ik wou gaan doen met mijn (professionele) toekomst.

Vandaag denk ik toch dat ik dat punt bereikt heb : het nieuwe vertrekpunt voor de komende 20 jaar. Ik ben gepassioneerd door mijn nieuwe uitdaging. Ik kan er al mijn talenten in kwijt. En ondanks de technische kant die ik (nog?) niet onder de knie heb, is de rest van de job schijnbaar "makkelijk", loopt dat als vanzelf voor mij. Ik voel me echt "in mijn element", vooral omdat ik ontdekt heb waar ik goed in ben, en nu kon kiezen voor een carrière waarin ik al die dingen ook kan gaan doen.

Ik zie in mijn nabije omgeving mensen op zoek gaan naar een nieuwe uitdaging. Twintigers die hun studierichting moeten kiezen, pas afgestudeerden die ongelukkig zijn in hun eerste job- maar nog niet echt weten waar hun tweede job zou moeten naar wijzen, veertigers die toe zijn aan een nieuwe uitdaging omdat ze zich uitgeblust voelen, of mannen en vrouwen die door de economische crisis verplicht worden op zoek te gaan naar een nieuwe job, en niet zomaar solliciteren, maar de keuze maken om eerst goed na te denken over wat ze écht willen.

Ik zal hen allemaal "The Element" aanraden. Je kan Sir Robinson aan het werk horen op deze link, neem de tijd om te luisteren, of koop zijn boek (of kom het gerust bij mij lenen) - het is echt de moeite.