maandag 6 juli 2009

Innovation Awards

Vorige week had ik de eer deel te mogen uitmaken van één van de jury's voor de West-Vlaamse Innovation Awards - een prestigieuze afstudeerprijs die studenten, bedrijven en docenten lauwert voor hun zin voor innovatie in het eindwerk dat ze schreven of begeleid hebben.

Deze afstudeerprijs staat als stevige poot naast een brugproject van het Agentschap Ondernemen dat Ondernemerschap en Innovatie stimuleert, en ook tot doel heeft bruggen te bouwen tussen studenten, bedrijven en Hogescholen.

Wij waren getuige van een zestal ondernemende studenten die hun eindwerk kwamen voorstellen. Gewapend met een krachtige powerpoint presentatie en bedrijfsfilmpjes, stonden zij vooraan het beste van zichzelf te geven, nog een laatste keer hun eindwerk voor te stellen, nadat het eerder al door enkele jury's goed bevonden werd om naar een volgende stap door te schuiven.

Het Agentschap Ondernemen, tot voor kort het Agentschap Economie, was me tot een jaar of 3 geleden onbekend. In mijn job in het Innovatiecentrum mocht ik werken aan enkele boeiende projecten die dankzij de goedkeuring van het Agentschap bestaan. Hoog in de Brusselse toren mocht ik ook kennismaken met enkele drijvende krachten achter die projecten.
Ik was onder de indruk van het Ondernemerschap dat ik er zag, en moest voor het eerst in mijn leven mijn mening over ambtenaren heel serieus bijschroeven.

Goed dat de overheid geld vrijmaakt om onderwijs en ondernemen dichter bij elkaar te brengen. Het is een zo noodzakelijke investering in de toekomst van ons land en van onze jeugd.
Projecten als "mini-ondernemingen" en alle varianten ervan moeten veel meer ruchtbaarheid krijgen, positief nieuws over jonge ondernemers moet de pers halen of air-play krijgen. Vlaanderen barst van talentvolle mannen en vrouwen, Vlaanderen barst ook van creativiteit, op veel verschillende vlakken. En toch blijven wij zeer slecht scoren als het over ondernemerschap gaat. Waarom toch?

Ik hoop dat in die andere Brusselse torens eens aan werken gedacht wordt, en dat de bevoegde ministers eindelijk eens aan de slag gaan en zelf weer wat ondernemerschap gaan tonen. Er is werk aan de winkel, heel veel werk. Het goede voorbeeld geven zou een mooie start zijn!