donderdag 30 juli 2009

Verkooptechniek

In één van mijn eerste stukjes beloofde ik 'gauw' terug te komen op verkooptechniek, mijn favoriete hobby :-)

Gisteren een heerlijk verkoop-technisch gesprek gehad bij een klant. Wie verkoopt, weet wat ik bedoel.
Een (goede, maar daarom geen A-) klant nodigt ons uit om naar aanleiding van de crisis over betere prijzen te onderhandelen. Een gesprek dat begint bij een kennismaking, verder rolt over algemene zaken over de crisis en hoe we zaken doen "tegenwoordig", tot het uitmondt in het vragen van nieuwe condities.

De klant vraagt, en wij willen wel geven, maar dan liever geen toegevingen op de prijs, maar eerder bevestiging van wie we zijn, wat we kunnen, wat we al doen voor de klant. De klant ook zover krijgen dat hij zelf zegt of bevestigt dat hij eigenlijk tevreden is over jou als leverancier. So far, so good.

Dit gesprek zal nog verder uitmonden, in een bezoek bij onze fabrikant in Frankrijk om daar aan de basis 2 dingen te doen : enerzijds gefundeerd spreken over een betere prijs met onze fabrikant én met de klant,
en anderzijds -perfect- de klant te tonen hoe ons product gemaakt wordt, bijna nog artisanaal, maar wat een vakwerk.

Toen ik weer in de wagen zat, kon ik nog niet meteen inschatten wat de toekomst met deze klant brengt, maar dat het plezant was - puur verkoop-technisch gezien- dat is zeker. Ik geniet uitermate van aan tafel te zitten met echte goede aankopers, die niet te snel in hun kaarten laten kijken en de regels van het spel kennen, ... zoals onze klanten gisteren. Samen zoeken naar een evenwicht om de samenwerking te versterken.

Als verkoper moet je elke dag bijleren, groeien en de kleine kneepjes van het vak beter leren kennen. Hoewel ik uit een nest van verkopers kom, er mee opgegroeid ben, en al sinds 1992 in de verkoop sta, ... kan ik nog zoveel leren en groeien.
Maar als we het weer hebben over passie in de job, ja, dan beken ik dat mijn hart sneller slaat tijdens zo een verkoopsbabbel, en dat ik de uitdaging ervan nog steeds één van de leukste facetten van de job vind.

Laat het volgende gesprek maar komen!